Fjernundervisning
Lad eleverne øve deres kildekritiske sans med Rigsarkivets online læremidler til selvstudie.
Rigsarkivet har en lang række tilbud, som er særlig anvendelige til fjernundervisning i historie. Med øvelserne kan eleverne træne deres kildekritiske sans og historieforståelse. Der findes tilbud til både grundskolen og ungdomsuddannelserne. Læs mere under de enkelte tilbud.
+ Åben alle- Luk alle-
Tidslinje om Genforeningen 1920
Introduktion
I 1920 blev Sønderjylland forenet med Danmark efter 56 under tyske herredømme. Med denne tidslinje lærer du om, hvordan det gik til, at der i det hele taget kom en folkeafstemning, og hvordan almindelige mennesker oplevede det.
Trin 1: Kildekritik
Få styr på din kildekritik ved at læse Den lille Guldbog om kildekritik
Trin 2: Gå til tidslinjen om Genforeningen
Gå til tidslinjen om Genforeningen
Det første nedslag, der kommer frem, handler om tidslinjen og er for lærerne. Klik på fortsæt.
Trin 3: Arbejd med tidslinjen
Arbejd dig igennem de enkelte nedslag på denne måde:
- Læs teksten på nedslaget
- Læs kilden
- Besvar arbejdsspørgsmålene og aflever dem til din lærer
-
De uønskede – sterilisation og kastration af ”åndssvage”
Introduktion
I perioden 1929-1967 blev mere end 11.000 personer (tvangs)steriliseret i Danmark. De fleste af dem havde fået betegnelsen ”åndssvag”. I denne opgave skal du indsamle viden om denne del af den tidlige velfærdsstats historie, og på baggrund af dels en youtube-film, dels originale kilder fra Åndssvageanstalten i Brejning skal du selv fortolke og analysere historien.
Du finder de originale kilder fra åndssvageanstalten her, men læs først de trin, du skal igennem.
Trin 1: Introduktionstekst
Læs teksten: “Anbragt, steriliseret og udskrevet” om åndssvageforsorgen og sterilisationslovgivningen fra midten af 1800-tallet og indtil i dag.
Trin 2: Youtube-film
Se filmen: ”Livet som udviklingshæmmet og handicappet under Åndssvageforsorgen” på youtube. Karoline, Arne og Lone fortæller i denne film om deres erfaringer med at være anbragt på en åndssvageanstalt. I filmen får vi deres stemme – deres fortælling – som giver et unikt indblik i, hvordan de oplevede deres anbringelse.
Trin 3: Indstilling i de originale sterilisationssager
Nu skal I sammenholde de anbragtes stemmer (fra nutiden) med overlæge Wildenskovs ”stemme” (fra fortiden). Wildenskov var 1929-1957 overlæge på Den Kellerske Åndssvageanstalt i Brejning, og det var ham, der indstillede ”åndssvage” til sterilisation/kastration. Hans indstillinger ligger som en del af de enkelte sterilisationssager hos Rigsarkivet. Læs en eller flere af indstillingerne. Brug evt. indholdsfortegnelserne til sagerne.
Trin 3: Spørgsmål
Undersøg følgende spørgsmål:
- Hvordan kunne datidens samfund legitimere tvangssterilisation af ”Åndssvage”?
- Hvornår var man åndssvag, og hvilket formål skulle sterilisationen opfylde?
- Hvilke konsekvenser havde det overhovedet at være anbragt under forsorgen?
Trin 4: Kildekritisk analyse
Foretag en kildekritisk analyse dels af youtube-filmen, dels af Wildenskovs indstillinger. Diskutér for eksempel disse spørgsmål:
- Hvilke virkemidler bliver der brugt i filmen for at appellere til henholdsvis seerens følelser og fornuft?
- Overvej fordele og ulemper ved at bruge erindringer som kilde.
- Hvordan begrundede Wildenskov, at de enkelte personer skulle steriliseres/kastreres?
- Hvad vidste Wildenskov, og hvad troede han?
- Var Wildenskovs viden objektiv?