Lærervejledning – Tidslinjen ‘ Kvindernes vej til stemmeret 1915’
Her kan du læse, hvordan tidslinjen om Krigen 1864 opfylder Fælles Mål, og hvordan du kan bruge tidslinjen i din undervisning.
Tidslinjen om Kvindernes vej til stemmeret i 1915 handler om, hvordan kvinderne fik kæmpet sig frem til grundlovsændringen i 1915. Gennem arbejdet med analysen af autentisk kildemateriale, herunder både officielle kilder og personlige beretninger, får eleverne viden om valgretskampen. Emnet giver blandt andet mulighed for at møde historieskabende kvinder og diskutere det historieskabte
kvindesyn – og perspektivere til demokratiet i dag.
-
Hvordan opfylder indholdet kravene til undervisningen?
Tidslinjen om Kvindernes vej til stemmeret i 1915 henvender sig til historieundervisningen i udskolingen. Indholdet harmonerer med Fælles Mål; der arbejdes med originale kilder, eleverne analyserer og vurderer kilderne, deres problemstillinger og får forståelse for historiske sammenhænge, der supplerer det kronologiske overblik. Samtidigt trænes deres færdigheder i at søge oplysninger i forskellige medier.
Eleverne får desuden kendskab til de forskellige grupperinger, der kæmpede for kvinders valgret, og gennem bearbejdelse af denne viden, kan de perspektivere til nutiden og de politiske diskussioner om bl.a. unges deltagelse i demokratiet.
Kvinders valgret er en del af kanon for historieundervisningen. Kilderne i tidslinjen fokuserer på Danmark og kvindernes kamp, men der er mulighed for også at arbejde med de øvrige grupperinger, der var uden indflydelse, som tyende og fattige, eller diskutere kvinders rettigheder og vilkår i forskellige kulturer, historiske perioder eller lande.
-
Kilder og kildekritik
Eleverne vil møde mange forskellige kildetyper i undervisningsmaterialet, hvilket giver rig mulighed for at arbejde solidt med kildearbejde, som det foreskrives i Fælles Mål. Hvis eleverne mangler kildekritiske færdigheder, har Rigsarkivet lavet en manual: Den lille Guldbog, som indfører eleverne i kildekritikkens grundværktøjer. Arbejdet med tidslinjerne kan evt. begynde med, at eleverne læser Den lille Guldbog, eller de kan slå op i den løbende.
Se Den lille guldbog om kildekritik her
-
Arbejdsspørgsmål
Der er lavet spørgsmål til kilderne, som harmonerer med Fælles Mål, idet der lægges op til analyse og vurdering af historiske sammenhænge og problemstillinger – og sammenhængsforståelse i samspil med det kronologiske
overblik.Arbejdsspørgsmålene opererer på forskellige taksonomiske niveauer, så der veksles mellem redegørende, analyserende og vurderende spørgsmål. Der kan derfor arbejdes differentieret med enkelte eller alle spørgsmål.
-
Supplerende materiale
Tidslinjen giver mulighed for at arbejde med de originale kilder, men bør suppleres med andre materialer, fx historiebøger. Inspiration og baggrundsviden kan hentes hos danmarkshistorien.dk:
www.danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/kampen-for-kvinders-valgret-1871-1915/
-
Skab egne fortolkninger af historien
Til supplering af arbejdsspørgsmålene vil Rigsarkivet opfordre til at benytte muligheden for at remediere kilderne og deres indhold og dermed skabe en egen fortolkning af historien. Herved træner eleverne deres færdigheder i at formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem. Dette kan gøres som fx en wiki, en video eller egne tidslinjer, der fx kan skabes med Tiki-Toki.
Ved at kombinere historiske og digitale færdigheder bliver eleverne desuden mere bevidste brugere af nettets mange informationer, der, som alle kilder, skal bruges kritisk og med omtanke. Derudover får de en styrket forståelse af, at alle de udlægninger af historien, de møder på tryk, på film eller på nettet, er fortolkninger af de originale kilder. Og de øver sig i selv at undersøge kilderne, reflektere over indhold og udsagn og bruge denne viden til skabe fortolkninger af historien, fortolkninger, der kan deles med andre.
Vi håber, at forslagene kan gøre eleverne endnu mere bevidste om, at det er mennesker der skaber og tolker historien – og hvor spændende det er at gå på opdagelse i de originale kilder.
Skriv gerne til os og fortæl, hvordan I har anvendt materialet: skoletjeneste@sa.dk