Gennem forskellige kilder får eleverne indsigt i, hvordan epidemier og virusser lejlighedsvis har ramt befolkninger samtidig med, at eleverne træner deres kildelæsning ud fra et aktuelt emne.
Gennem originale kilder får eleverne indsigt i, hvordan demokratiet blev indført i Danmark, og hvordan det i begyndelsen var for mænd med penge, mens de bruger deres kildekritiske værktøjer i praksis.
Gennem originale kilder om trykkefrihed og censur får eleverne indsigt i Danmark i oplysningstiden, mens de bruger deres kildekritiske værktøjer i praksis.
Gennem mindeblade, skrevet af de efterladte, møder eleverne nogle af 1. Verdenskrigs Sønderjyske ofre, og bruger deres kildekritiske værktøjer i praksis.
Gennem interviews får eleverne indsigt i hvordan jødeforfølgelsen under besættelsen påvirkede det enkelte menneske, mens de bruger deres kildekritiske værktøjer i praksis.
Med de kildekritiske øvelser kan eleverne bruge de kildekritiske redskaber i praksis og få øvet deres kildekritiske sans ved hjælp af originale kilder.
Eleverne skriver historien om syv virkelige personers børne- og ungdomsliv i perioden 1900-1925 - på baggrund af de mangeartede kilder, der dokumenterer deres skæbner. Sammen skaber eleverne undervejs indblik i 25 afgørende år i danmarkshistorien.